En dag som mediegrafiker-elev i Københavns Kommune

 

En dag som mediegrafiker-elev i Københavns Kommune

Marco på 20 år er til hverdag mediegrafikerelev i Teknik- og Miljøforvaltningens kommunikationsafdeling.

Til hverdag er Marco på 20 år mediegrafikerelev i Teknik- og miljøforvaltningens kommunikationsafdeling.

Som elev møder han ind kl. 08.00 og arbejder i gennemsnit 37 timer om ugen. 

En kommune, hvor der sker en masse

Som mediegrafiker-elev spænder arbejdsopgaverne vidt. For Marco var det oplagt at tage en uddannelse som mediegrafiker, der blander det kreative med det praktiske:

“Jeg har altid været interesseret i at lave noget kreativt. Jeg så den her uddannelse, da jeg gik i skole og vidste, at det var det, jeg ville. Andre kommuner var ikke i spil, da jeg skulle vælge læreplads. Der kom en annonce op for Københavns Kommune, og hvis jeg skulle vælge mellem alle kommuner, så var det helt klart Københavns Kommune, fordi der sker så meget her.” 

Får lov at prøve kræfter med mange forskellige opgaver 

Teknik- og Miljøforvaltningen står for meget af den kommunikation, som københavnerne møder ude i byen. Alt fra postkort på restauranterne til tekster om affalds-sortering på skraldespande.

Alle de opgaver møder Marco i sin hverdag som elev:  

“Her i Teknik- og Miljøforvaltningen laver vi rigtig mange skilte til for eksempel byfornyelser. Nogle gange kommer der nogle specielle opgaver. Jeg har for eksempel lavet slik-indpakning og store lysaviser, som er på bygninger. Altså herinde kan man lave alt muligt forskelligt. Det er ret spændende.” 

Som mediegrafiker-elev i Københavns Kommune bliver der taget udgangspunkt i dine forudsætninger, når du starter i oplæring. Så om du kommer med ingen, lidt eller meget erfaring, så møder du arbejdsopgaver, der matcher dig. Som Marco fortæller:

“Vi snakker om arbejdsopgaverne i teamet, og det handler rigtig meget om, hvad man er passioneret omkring, og så fordeler vi arbejdsopgaver ud fra det.” 

En hel almindelig dag som mediegrafikerelev  

Marco arbejder i det visuelle team, som blandt andet består af grafikere, studentermedhjælper og kolleger der arbejder med storytelling og sociale medier.

Dagene er meget forskellige og afhænger af opgaverne:  

“En hel almindelig dag for mig starter med at tjekke min postkasse og se, om der er kommet noget ind på min mail. På skift i teamet har vi også en designpostkasse, hvor opgaver kommer ind ude fra kommunikations-teamet. Så kigger jeg på, hvad jeg var i gang med dagen før og arbejder videre på det. Så sender jeg det videre til kommunikations-folkene, så de kan kigge på det og se, om de synes, det ser godt ud.”

Opgaverne kan både være en del af længere projekter, men også hasteopgaver:  

”I starten af corona var der meget med restriktioner på legepladser, og så skulle der bruges et skilt til det. Det kan også være klistermærker til jorden og alt muligt andet. For eksempel med plakater der skal ud i byen, er der en deadline for, hvornår de skal op, og hvornår trykkeriet skal have dem, så i løbet af min dag kan der også være kommunikation med trykkeriet. Jeg har i dag også et møde med en fotograf på Østerbro. Det er meget hyggeligt at have møder ude i byen, og hvis vi har brug for et meget specifikt billede, kan jeg godt finde på at cykle ud et sted og tage nogle billeder.” 

En spændende læreplads med ansvar 

Mediegrafikeruddannelsen veksler mellem teori og praksis. På den måde har eleverne mulighed for at fordybe sig i emner i skolen, som de kan prøve af i oplæringen. Som Marco fortæller: 

”Det er tit, at de i oplæringen spørger mig: ‘Hvad lavede du på skolen den her gang?’, og så prøver de at se, hvad det kan bruges til. Jeg har også redigeret nogle film, hvor vi får nogle videoklip ind nogle gange. Jeg får mange forskellige typer opgaver, fordi jeg også spørger meget om forskellige opgaver. Lige nu arbejder jeg meget med branding på to forskellige store plakater, hvor jeg har været med til idé- og brainstormmøder, og det er virkelig spændende.”  

Selvom arbejdsopgaverne varierer, så har nogle opgaver gjort et særligt indtryk på Marco:  

“Det største var, da jeg skulle lave de store lysaviser, som står oppe på bygninger. Der tænkte jeg: ‘Wow, det er alligevel en rimelig stor opgave’. Jeg kunne stå ved Palads og kigge op på de forskellige ting, jeg havde lavet og bare se, hvor kæmpestore de var. Det er så fedt at se de ting, man har lavet rundt omkring i bybilledet. Jeg har også været med til designet på toilettet på Rådhuspladsen, så hver gang jeg går forbi, så er det sådan: ‘Det har jeg lavet, det der’. Det er ret vildt.” 

Et godt råd til dig, som gerne vil være mediegrafikerelev i Københavns Kommune 

Marco har især oplevet, at han har udviklet sig i takt med, at han har stillet spørgsmål i oplæringen. Derfor er hans bedste råd til kommende elever også:

“Man kan få lov til vildt meget, hvis man bare spørger ind til det. Spørg om nogle flere forskellige opgaver, så du ikke sidder fast i for eksempel tekstopgaver. Efter man har lavet tusind tekstopgaver, så bliver man også meget vant til det, og der vil jeg sige, at der skal man bare prøve alt muligt forskelligt.” 

 

Søg elevstilling

Københavns Kommune slår løbende nye elevstillinger op. Du kan også tilmelde dig jobagenten og få besked, så snart der er ledige stillinger.