En hverdag som datatekniker-elev i Københavns Kommune
Lukas er datateknikerelev, og som elev er Lukas på 18 år med til at sikre, at kommunens ansatte har de bedste digitale værktøjer til at hjælpe og servicere københavnerne.
Koncern IT servicerer kommunens 45.000 medarbejdere og er en af Danmarks største IT-arbejdspladser.
Opgaver, der gør en forskel for IT-brugerne
Som datateknikerelev møder du mange spændende opgaver, der alle har fokus på at hjælpe brugere med deres IT-problemer. Som Lukas fortæller om sin første oplæringsperiode:
”I min første oplæringsperiode har jeg rodet meget med supportopgaver. En typisk dag er, at man kommer ind og tager nogle Servicenow-sager og ringer ud, fikser forskellige ting og snakker med kunder. Så har jeg, fordi jeg selv interesserer mig rigtig meget for det, prøvet at få mig selv med på andre projekter. Jeg samarbejder nogle gange lidt med en af teknikerne, som sidder bagved og laver nogle programmeringsopgaver.”
Selvom Lukas ser sig selv som introvert, så har det for ham været en god oplevelse at sidde i en funktion, hvor han møder mange IT-brugere:
”Jeg har nogle få sager hver dag, hvor jeg sidder med lidt større problemer end vores first-line support. Jeg er glad for, at jeg startede på second-line i stedet for at starte på first-line, fordi du har mere tid til lige at sætte dig ned og snakke med brugeren og finde ud af, hvad problemet er. I forhold til at jeg er en meget introvert person, så var det faktisk en rigtig fed oplevelse at få lov til at hjælpe brugerne, når de er så taknemmelige for, at man har hjulpet dem med deres problemer. Så har man lidt en glad følelse.”
Varierende arbejdsopgaver med plads til udfordringer
For Lukas har det været spændende at arbejde med kundeservice-sager, men særligt de svære opgaver, som kræver ekstra fordybelse, har fanget hans interesse:
”Nogle gange er jeg kommet med på en større opgave, hvor man har fået tid til rigtigt at sætte sig ind i stoffet omkring opgaven. Det synes jeg helt klart har været noget af det bedste indtil videre. Vi havde på et tidspunkt problemer med nogle PC’er, der oplevede blå skærm. Den sad jeg med på for at prøve at finde ud af, hvad fejlen var. Det synes jeg var interessant, fordi det var en dybere opgave, hvor det ikke ’bare’ er en mus, der ikke virker. Det var noget nyt, fordi jeg kunne sætte mig ned og sådan rigtig sætte mig ind i, hvad der var galt.”
”Københavns Kommune overraskede mig”
Som datateknikerelev i Københavns Kommune bliver oplæringen planlagt med udgangspunkt i eleven. Derfor er hvert elevforløb også forskelligt alt efter interesse og erfaring. Som Lukas beskriver:
”Københavns Kommune overraskede mig. I Københavns Kommune var det meget lavpraktisk med at: ’Vi starter bare, og så finder vi ud af, hvor du ligger henne, og så kører vi derfra’. Det var ret fedt. Jo mere du spurgte, jo mere satte de også lidt sværhedsgraden op. Så at man bare kan spørge så meget, man nu har lyst til, det er megafedt.”
Som datateknikerelev i Københavns Kommune indgår eleverne også som en del af arbejdsfællesskabet, ligesom på en ordinær arbejdsplads. For Lukas var arbejdet som elev hans første møde med en arbejdsplads:
”Først da jeg tænkte på det, så virkede det helt overvældende. Jeg har aldrig haft et ungdomsarbejde, så jeg har faktisk aldrig været på en arbejdsplads før, men det er en fed oplevelse.”
Søg elevstilling
Københavns Kommune slår løbende nye elevstillinger op. Du kan også tilmelde dig jobagenten og få besked, så snart der er ledige stillinger.