Hverdagen som pædagogisk assistent-elev i Københavns Kommune
Micas Qvist Larsen er 20 år gammel og pædagogisk assistent-elev på KKFO'en på Amager Fælled Skole. Arbejdsdagen er præget af sjov og ballade samt planlægning af meningsfulde og udviklende aktiviteter for omkring 150 børn fra 0-3. klasse.
Micas er glad for sin uddannelse og oplæring, som han føler både er vigtig og meningsfuld:
”Jeg valgte at læse til pædagogisk assistent efter 10. klasse. Jeg har altid tænkt, at jeg skulle arbejde med unge og måske læse til pædagog eller pædagogisk assistent. Da jeg var 15, gik jeg på Herlev Ungdomsskole. Det har haft stor betydning for mig og mit liv. Jeg drømmer om at arbejde på en ungdomsskole, når jeg er færdig med uddannelsen, men jeg kan også se mig selv på en fritidsklub eller skolefritidsordning. Jeg kan godt lide arbejdet, særligt med lidt ældre børn. Det er noget, jeg kan se mig selv i mange år ud i fremtiden”.
Fri leg og fuld fart på i en skole og KFFO
Hvor livet i en daginstitution er præget af faste strukturer, så er rammerne væsentligt mere åbne i en fritidsinstitution. Børnene veksler mellem at løbe rundt til aktiviteter i værksteder understøttet af voksne og den frie leg, som børnene selv sætter i værk. På KKFO'en på Amager Fælled Skole arbejder Micas og det resterende personale ud fra en række anbefalinger, der kaldes KIDS. Et pædagogisk fokus og anbefalinger, der i Micas øjne er spændende og brugbare at arbejde med i hverdagen:
”Hvis legetøjet er møgbeskidt, hoveder faldet af dukkerne, og udearealerne er triste og nedslidte, så indbyder det ikke til leg. Det arbejder vi med som en vigtig del af vores forberedelsestid, når eleverne er i skole. Vi stiller eksempelvis barbiedukkerne frem og sørger for, at kortene til UNO er fordelt, så det er let at gå i gang med at spille. Vi arbejder med at indbyde, inspirere og understøtte legen, som er en del af anbefalingerne. Det fungerer godt og er spændende at arbejde med”.
Hobbyen kan bruges i arbejdet med børn og unge
Micas bruger sin hobby dagligt og aktivt i sit arbejde, da han har en stor forkærlighed og viden om brætspil, særligt rollespils-fænomenet Dungeons & Dragons:
”Jeg arbejder en gang om ugen som brætspilslærer på en ungdomsskole, hvor unge mennesker kan komme forbi og spille brætspil og snakke. Det er fantastisk hyggeligt. Jeg kan godt bruge min hobby og viden om brætspil med børnene her, men det kræver lidt omtanke. Jeg har forsøgt med de mere komplicerede spil, men de har ikke koncentrationsevnen til det. Det er lettere at forsøge at ”oversætte det til SFO”, og spille nogle mere simple brætspil end eksempelvis Dungeons & Dragons. Det er også sjovt”.
Glad for uddannelsen og oplæring i Københavns Kommune
Uanset hvem du arbejder med, stiller arbejdet som pædagogisk assistent krav til både faglighed og til dig som person. Uddannelsen veksler mellem skole og oplæring, hvilket Micas trives godt med:
”Jeg er glad for uddannelsen. På skolen arbejder vi meget i grupper og har fokus på mange praktiske aspekter af faget. Det kan jeg rigtig godt lide. Jeg er ikke så meget til skriftlige hjemmeopgaver, men vil gerne arbejde med faget ude i virkeligheden. Jeg har været glad for at være i Københavns Kommune. Jeg er heldig og er landet her på fritidsinstitutionen, hvor der er en børnegruppe, som jeg synes er spændende at arbejde med”.
Søg elevstilling
Københavns Kommune slår løbende nye elevstillinger op. Du kan også tilmelde dig jobagenten og få besked, så snart der er ledige stillinger.